Hvad er et domæne?
Vil du gerne være synlig på det store internet? Så er første skridt på vejen at købe et domæne. Men hvad er et domæne helt nøjagtig, og hvad skal du være opmærksom på, når du køber et?
Helt lavpraktisk er et domæne det navn, en bruger indtaster i sin browser, når han eller hun vil besøge en hjemmeside. Lidt mere teknisk er det et navn, der dækker over en IP-adresse, som består af en række tal om punktummer, og som derfor er langt sværere at huske end et mundret domæne.
I Danmark slutter de fleste domæner på .dk, mens de i Sverige eksempelvis slutter på .se og i Tyskland på .de. De såkaldte landekoder viser, hvor en hjemmeside har sin oprindelse, og det er en af de mest populære løsninger, kun overgået af .com, som er en mere international endelse.
Et domæne købes ikke – det lejes
Når du gerne vil have en hjemmeside, en blog eller en webshop, skal du starte med at “købe” et domæne. Det kalder man det i almindeligt sprog, men i virkeligheden er der tale om leje. Du lejer ganske enkelt retten til et givent domæne, og hvis du ikke fornyer leje hvert år, ryger det ud på markedet igen, og du risikerer at miste det.
I Danmark er det dk-hostmaster, der varetager administrationen af .dk-domænerne, og du kan enten registrere dig direkte hos dem, eller du kan gøre det gennem et webhotel.
Et webhotel er næste skridt på vejen mod din digitale synlighed. Det er nemlig ikke nok at have et domæne – du skal også have en serverplads til din hjemmeside, og det får du ved et webhotel. Er det en mulighed, bør du altid købe webhotel og domæne samme sted. Det letter processen og gør det mere enkelt at komme i gang med en hjemmeside, hvis du ikke er professionel på området.